Střelba na písmena
Orientační čas: 45 min
Rozlušti zprávu psanou tajnou abecedou a splň úkol v ní napsaný. To je zadání hry, ve které si účastníci procvičí zručnost i bystrý úsudek.
Každý hráč dostane zprávu psanou tajnou abecedou (písmena jsou nahrazena znaky a značkami). Klíč k jednotlivým znakům je nutné získat střelbou na klacíky, které jsou zapíchané ve vzdálenosti asi 4 m od hráčů. Klacíky mají v rozštěpu upevněný lístek s rozluštěním vždy jednoho znaku tajné abecedy (tak, že hráči vidí bílou nepopsanou stranu lístku).
Kdo zasáhne šiškou klacík (tak, že klacík nebo lístek spadne), může si lístek vzít (palba je na tu dobu přerušena) a použít ho k překládání tajné zprávy. Čím lépe kdo bude zasahovat, tím více znaků si „vystřílí“ (je třeba vyzkoušet, aby klacík šlo šiškou sestřelit). Každý znak je v lístcích na zabodnutých větvičkách jen jednou, každý tedy nemůže získat celý klíč tajné abecedy, je potřeba zprávu domýšlet z neúplných slov.
Tajný úkol: „Hledej v okolí tábořiště a přines úlomek cihly, kousek skla, plechu a jednu borovou šišku!“ Podle pořadí splnění úkolu (pozor na prozrazení těm, kteří dosud zprávu nerozluštili) dostávají hráči body za hru.
Tolik (zkrácený) popis hry Střelba na písmena převzaté z knihy Jaroslava Foglara Kronika Ztracené stopy. Pro praktické použití je třeba uvážit, že v knize byla hra připravena pro pět hráčů (teoreticky mohl mít každý překlad pro 20 % znaků). Rozluštění proto nebylo jednoduché.
Obměny Ostrova nápadů: Pro větší počet hráčů doporučujeme lístky tajného kódu jen přečíst a klacík s lístkem znovu zapíchnout (je také možné použít aspoň dvě sady lístků). Luštění bude rychlejší i snadnější a nehrozí ztráta motivace při neúspěšném domýšlení slov.
Jinou obměnou je, že překlad tajné zprávy nebudou luštit jednotlivci, ale proti sobě budou bojovat družiny (při počtu tří bude každá mít k dispozici zhruba 30 % rozluštěných znaků). I tak by ale bylo rychlejší lístky s přečtenými znaky do hry vracet.
Lístky s klíčem nemusí být získány střelbou, je také možné lístky ukrýt ve vymezeném prostoru. Podle místních podmínek může být úkol změněn, ne všude jsou na tábořišti k dispozici kousky skla, cihel či plechu. Jednodušší bude získávat různé přírodniny (inspirace a možnost kombinace s hrou Prohledej okolí).
Hra Střelba na písmena je převzata jako ukázka z knihy Jaroslava Foglara Kronika Ztracené stopy z roku 1967. V knize autor popsal řadu her, ale také spoustu námětů pro činnost oddílu a dovedností pro táborníky. Recenzi jsme zveřejnili v seriálu Pocta starým knihám. V knize je spousta menších i větších her v klubovně i v přírodě, v pozdějších vydáních je dokonce samostatná kapitola s hrami.