Na mravkolva
Orientační čas: 20 min
Trochu drsnější oblíbená hra, při které nebývá nouze o různé krkolomné pády z prudkého svahu. Ve hře budeme napodobovat činnost mravkolva chytajícího mravence.
O mravkolvovi jste se mohli dočíst v nedávno publikovaném článku. Larvy mravkolva žijí v písku, ve kterém vytvářejí trychtýřovité pasti. Mravenec, který do této pasti spadne, se nemůže vyhrabat ven, mravkolev se ho navíc snaží strhnout až na dno, kde ho uloví.
Velmi podobně funguje tato jednoduchá, ale velmi oblíbená hříčka. Abychom si ji mohli zahrát, musíme najít vhodný terén. Potřebujeme prudký klouzavý (jehličí, listí, hlína) svah s výraznou rovnou hranou nahoře. Délka hrany svahu by měla být cca 10 m, označíme začátek a konec. Vhodné jsou různé lesní rigoly, úvozy cest apod. A úplně ideální je kráter či díra, kde se po hraně dá chodit souvisle dokola, ale tu se podaří najít málokdy.
Svah by měl být bezpečný, neměly by na něm ani pod ním být pařezy, kameny nebo příliš mnoho stromů. Bojující, klouzající a padající hráči by si na takovém svahu mohli ublížit.
Vlastní hra je velmi jednoduchá. Jeden z hráčů či vedoucích se stává mravkolvem. Číhá a pohybuje se po svahu, nesmí vylézt ven (dostat se za hranu).
Ostatní hráči jsou mravenci. Chodí v řadě za sebou těsně po horní hraně svahu, obvykle pouze jedním směrem od jedné koncové značky ke druhé. Odtud pak přeběhnou kolem (mimo hranu) zpět na začátek a jdou znovu. Musí chodit těsně u hrany, nesmí vybočit pryč od svahu.
No a hráč – mravkolev se snaží mravence strhnout dolů k sobě do pasti. Obvykle si zvolí jednoho, skočí mu po nohou a začne ho tahat dolů. Ostatní mravenci nebožákovi mohou pomáhat a tahat ho zpět nahoru. Mravkolev ale může kdykoliv chňapnout po dalším z nich.
Jakmile je některý mravenec chycen, tj. ocitne se celým tělem pod hranou (a přitom se obvykle skulí až dolů), stává se také mravkolvem. Mravkolvů tedy postupně přibývá a mravenců o to rychleji ubývá. Vítězem kola se stává poslední mravenec.
Hra je poměrně krátká a obvykle hrajeme několik kol. Pro bezpečnost hráčů je u bojových her obvykle domluven signál, na který se okamžitě přeruší veškerá aktivita. Používá se v případě, že se některý z hráčů dostane do svízelné situace hrozící zraněním (v tomto případě například, když více mravkolvů a více mravenců tahá jednoho nebohého mravence opačným směrem – jedni dolů a druzí nahoru, a výsledná síla překročí únosnou mez).
Tuto hru můžeme hrát i v zimě na sněhu.