Deset tipů pro chladnou noc

Opravdu chladná noc je v létě naštěstí vzácná, ale na jaře i na podzim už může přijít mnohem častěji. Jak si mám počínat, aby mi ve spacáku nebyla zima?

Noční drkotání zubů zná každý, kdo už někdy podcenil vybavení a vyrazil do přírody s příliš tenkým spacákem. Stane se ale, že i s přiměřeným vybavením přijde v nečekanou dobu opravdu studená noc. Co radí zkušení táborníci v případě, že se do spáče zakousne zima?

Aby vám ráno nebyla zima 🙂

Podívej se na následující jednoduché tipy na ochranu před nočním chladem. Ti, kteří se pročtou až k těm méně jednoduchým (ale podstatným) informacím v závěru našeho seznamu, budou mít o to větší naději, že ve spacáku budou spokojeně chrupat celou noc. Článek je určen pro dětské táborníky, ale většina informací platí i pro dospělé.

Základní informace o tom, jaký spacák a karimatku vybrat najdeš v článku Spacák a karimatka

1. Dobrá izolace je základem klidného spánku.

Protože v noci máš jen to teplo, které si sám či sama ve spacáku vyrobíš, musíš zajistit, aby neutíkalo zbůhdarma do okolí. Fyzika říká, že rozhodující je tloušťka izolační vrstvy, která účinně brání pohybu vzduchu uvnitř izolace. Tenký spacák a alumatka jako podložka nestačí ani v teplém létě, natož, když je chladno. Ohlídej si tloušťku izolační vrstvy shora a zespodu. Ale pozor, ani tlustá nafukovačka bez výplně bránící pohybu vzduchu uvnitř není nic moc. Proti vlhku od země pomůže celta, igelit, dobrý a navíc lehoučký je také tyvek.

2. Vezmi si suché oblečení.

Zavlhlé spodní prádlo odebírá spoustu energie na usušení a studí jak led. Dbej, abys měl na sobě suché oblečení.

3. Vrstvy oblečení přidávej opatrně.

Pamatuj si, že přidání bundy a svetru funguje pouze do určité míry. Jakmile přidáš víc vrstev a navlékneš se jako pumpa, začneš stlačovat jak vrstvy oblečení, tak spací pytel a izolace vezme za své. Navíc jsi to ty, kdo vytápí vnitřek spacáku. Jako bys doma přes topení hodil deku a divil se, že je v pokoji zima. V opravdové nouzi nic jiného nezbývá, ale nečekej, že ti bude teplo.

4. Používej čepici, límec i kapuci,

pomáhají zabránit úniku tepla. Nejvíc tepla uniká kolem ramen a hlavy. Na druhou stranu, když zalezeš i s hlavou do své mumie, začneš dovnitř spacáku vydechovat vlhkost, která je velkým nepřítelem izolačních vlastností spacáku. Lepší ke nechat hlavu venku a vzít si teplou čepici a stáhnout límec spacáku kolem ramen (pokud ho tvůj spacák má). Jestliže je kosa příliš velká, strč hlavu dovnitř, ale nech alespoň malý otvor u nosu, abys vlhkost vydechoval mimo spacák.

Správně stažená kapuce, nos zůstává venku.
Správně stažená kapuce, nos zůstává venku.

5. Pomoz si dodaným teplem.

Někdy se nemůžeš ve spacáku zahřát a už při usínání tě zebou nohy. To je chyba, prochladlý nelez do spacáku, protože studené tělo pak nemůže prostor spacáku vyhřát. V tom případě dodej do spacáku dodatečné teplo. Například PET láhev plnou hodně teplé vody (ne horké, aby ses nepopálil). Ještě účinnější je před zalezením do spacáku udělat pár cviků, lehce se proběhnout, zkrátka rozproudit krev (ale pozor, aby ses nezapotil, to by bylo špatně).

6. Máš dost kvalitní spacák a karimatku?

Jestliže je ti zima častěji, máš špatně vybraný (nebo příliš starý) spacák, nebo nedostatečnou (tenkou, slehlou) karimatku vespod. Prověř, jestli tvoje vybavení odpovídá dané roční době.

Klidný spánek zajistí přiměřený spacák (nesmí být těsný ani stlačený), dobrá izolační podložka a izolace proti vlhku.
Klidný spánek zajistí přiměřeně teplý spacák (nesmí být těsný ani stlačený), dobrá izolační podložka a izolace proti vlhku.

7. Pečuj o spacák a karimatku.

Na dobrém vyspání závisí pohoda či trápení po celý příští den. Proto se vyplatí o obojí se dobře postarat. Spacák často větrej (už víš o neblahém vlivu vlhkosti), pokaždé doma dobře usuš (plíseň snadno poničí i to nejkvalitnější vybavení) a skladuj volně, aby izolační vrstva nezůstala stlačená trvale (tím pádem by vzaly izolační vlastnosti za své). Při přenášení v kompresním obalu využívej kompresi jen po dobu nezbytně nutnou (dlouhodobé stlačování izolační vrstvě neprospívá).

Spacák by v kompresním obalu měl být jen na dobu nezbytně nutnou.
Spacák by v kompresním obalu měl být jen na dobu nezbytně nutnou.

8. Znej tepelné určení svého spacáku.

Každý spacák má tepelné určení, které výrobce většinou na spacáku vyznačí. Odpovídá tomu, jak spacák používáš? Pro děti je hraniční teplota označená „comfort“, ale ani ta nemusí platit (je určena pro ženy) – záleží na výšce, váze a věku viz následující odstavec (u dětí se správné teplotní určení spacáku určuje obtížně).  Měj na paměti, že izolační vlastnosti se s časem zhoršují. Spacák, který dobře sloužil dědečkovi už nemusí být to co býval kdysi.

Teplota označená jako "comfort" je pro děti hraniční.
Tepelné určení spacáku, teplota „comfort“ je pro děti hraniční.

9. Víš co je to metabolismus?

Ve stejně dobrém spacáku se jeden může vyspat úplně v pohodě, a druhý bude klepat kosu. Je to proto, že každý z nás umí jinak „topit“, má jiné schopnosti přeměny energie (v tomto případě na teplo) – to je dané osobním metabolismem. Ženám, dětem, a také starším, menším, hubenějším a nemocným lidem funguje metabolismus hůř a může jim tedy být zima, i když jiný si pochrupuje bez problému. Pamatuj na to.

10. Používej zdravý rozum.

Při výběru spacáku, karimatky a také při přípravě noclehu v přírodě nezapomeň používat lidskou největší přednost – zdravý rozum. Zkrátka nikdy se na noc (zvláště, pokud může být chladnější) nechystej bezmyšlenkovitě. Trochu přemýšlet se vždy vyplatí.


Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This