Malý míčkový hlavolam
Orientační čas: 30 min
Připravit v přírodě malou hříčku na přemýšlení bývá obtížnější. Zahrajte si míčkový nebo také barevný hlavolam.
Pro vyvážení her na výpravě či na táboře se snažíme zařazovat také drobné hříčky zaměstnávající mozek. Malé procvičení mozkových závitů neškodí nikomu a je dobré dát šanci také pohybově méně obratným dětem. Hříčka s míčkovým hlavolamem je velmi jednoduchá a je určena spíš menším dětem. Ale i větším chvíli trvá, než přijdou na logiku správného řešení.
Potřebujete lano či šňůru a sadu barevných míčků se čtyřmi barvami po 4 ks (míčky je možné nahradit barevnými kartičkami). Z lana nebo šňůry vytvoříme na zemi hrací pole 4 x 4. Do něho jsou předem umístěny tři červené míčky. Poslední čtvrtý červený míček se do hry vůbec nezapojí. Úkolem je umístit do zbývajících polí co nejvíce modrých, zelených a žlutých míčků tak, aby se políčka s míčky stejné barvy nedotýkala stranou ani rohem.
Položení tří červených míčků pro zadání vidíte na fotografii (otočení nebo zrcadlově položené zadání tří míčků není pro výsledek podstatné). Součástí zadání může být informace, že není možné zaplnit všechna pole. Chybějící červený míček nedovolí zaplnit všechna pole (míčků je jen 15). Pro menší děti je dobré říci, že při správném řešení zůstane jen jedno pole volné. Kdo takové řešení najde nejrychleji?
Je také možné omezit čas na řešení hlavolamu a počítat body podle umístěných míčků (to funguje především u různorodé skupiny). O něco obtížnější je ponechat na soutěžících zjištění, kolik políček je možné zaplnit, a úkol zadat například tak, že je třeba zaplnit co nejvíce políček, a soutěžící ohlásí sám, kdy už má nejlepší řešení hotové. Hlavolam je podle potřeby možné řešit i ve dvojicích či ve skupině.
Hříčka netrvá dlouho. Uvedený informační čas je pro cca deset dětí 5-8 let včetně přípravy a vysvětlení pravidel, pokud máte alespoň dvě hrací plochy a dvě sady míčků. S počtem a věkem dětí a s počtem hracích polí se pochopitelně čas bude měnit. Pro větší děti je čas nalezení správného řešení velmi krátký.
Na hře je dobré, že ti, kteří mají již hru za sebou, ze zájmem potom pozorují boj ostatních (předem by děti hlavolam neměly vidět, řešení se snadno vypozoruje).
Změnou základního postavení předem umístěných míčků je možné obtížnost řešení hlavolamu trochu změnit. Ale doporučujeme vyzkoušet předem.
Texty Ostrova nápadů průběžně aktualizujeme i podle připomínek čtenářů, tento článek byl naposledy upraven 3/2022.
Dobrý den, nechala jsem se inspirovat vaší hrou a pro děti ji připravila na příměstský tábor. Byl to jeden z úkolů které měly děti splnit při výletě. Udělala jsem hrací kartu s žetony, 4 x 4 barvy (červená, žlutá, modrá, zelená). Při zpětném pročítání vaší hry jsem si všimla, že červené míčky máte jen tři. Nicméně, proč vlastně píši. Hra je skvělá, rychlá. Zkoušela jsem samozřejmě míčky (žetony) poskládat dle návodu a pravda, že mi jedno pole zůstalo vždy volné. Děti však dokázaly umístit všech 16 žetonů a přitom splnily zadání. Nenašla jsem prostě chybu. 🙂 Tak nevím zda jsem vlastně zadání správně pochopila.
Ahoj, umístění všech 16 míčků podle daných pravidel má vcelku jednoduchý princip a je samozřejmě možné. Ve hře jde o to, aby děti tento princip objevily a přitom trochu přemýšlely, jak míčky umístit.
Proto jsou předem rozmístěny pouze tři červené míčky a děti do hlavolamu doplňují jen 12 zelených, modrých a žlutých míčků. Pro lepší vysvětlení jsme do pravidel nově přidali větu: „Poslední čtvrtý červený míček se do hry vůbec nezapojí. “
Pokud děti doplňovaly i poslední červený míček, na obtížnosti hry se to příliš neprojevilo, správné řešení je stejné. Vzhledem k snadnějšímu nalezení pravidelnosti rozložení míčků je v tom případě řešení hlavolamu ale přece jen nepatrně jednodušší, proto jsme poslední červený míček vyřadili.